Grupa III SP - "Motylki" - uczymy się
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE I OPIEKUŃCZE DLA GRUPY III „MOTYLKI” NA PAŹDZIERNIK 2025
1.Poszerzanie wiadomości dzieci na temat obecnej pory roku – jesieni oraz zmian zachodzących w przyrodzie.
2.Zachęcanie do obserwowania środowisk przyrodniczych (park, las) i dokonywania porównań.
3.Kształcenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych odnoszących się jesieni, nazywania dóbr przyrody (grzybów, ziół, owoców leśnych).
4.Kształcenie umiejętności odpowiadania na pytania dotyczące wysłuchanego utworu literackiego oraz tworzenia własnych pytań dotyczących treści.
5.Rozwijanie kompetencji dotyczących układania historyjek obrazkowych, objaśniania kolejności zdarzeń, rozwiązywania zagadek tematycznych, obrazkowych i słownych, tworzenia rymów.
6.Rozwój twórczej postawy dzieci poprzez zachęcanie do udziału w teatrzykach, zabawach dramowych i pantomimicznych.
7.Kształcenie umiejętności grafomotorycznych oraz dokonywania analizy i syntezy słuchowej zdań i wyrazów..
8.Ukazywanie możliwości wykorzystania tworzywa przyrodniczego, jako materiału do wykonywania prac plastycznych.|
9.Kształcenie umiejętności stosowania różnorodnych technik do tworzenia prac plastycznych.
10.Rozwijanie zainteresowania sztuką
11. Kształcenie umiejętności tworzenia zbiorów, klasyfikowania elementów według cech jakościowych.
12.Organizowanie zajęć i zabaw matematycznych z wykorzystaniem darów natury.
13.Doskonalenie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi w zakresie 7 i więcej
14.Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 3
15.Zachęcanie do podejmowania aktywności muzycznych. Rozwijanie umiejętności wokalnych.
16.Kształcenie zdolności rytmicznego poruszanie się przy muzyce.
17.Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat owoców i warzyw, ich gatunków, sposobów uprawy, zbierania i przechowywania.
18.Poszerzenie wiadomości dzieci na temat owoców i warzyw egzotycznych i rzadko spotykanych.
19.Zachęcanie do obserwacji miejsc uprawy owoców i warzyw – sadu i ogrodu warzywnego.
20.Zachęcanie do wielozmysłowego poznawania owoców i warzyw.
21.Kształcenie postaw i zachowań prozdrowotnych. Utrwalanie wiadomości na temat zdrowego stylu życia.
22.Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
23.Wspomaganie rozwoju mowy komunikatywnej, poprawnej gramatycznie i fleksyjnie.
24.Zachęcanie dzieci do udziału w zabawach badawczych, przeprowadzania własnych obserwacji, eksperymentów.
25.Rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, węchowej i dotykowej dzieci.
26.Kształcenie umiejętności orientacji w położeniu przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów. Rozwijanie zdolności prawidłowego stosowania pojęć: na, pod, przed, poza, obok, między, wyżej, niżej, daleko, blisko, dalej – bliżej, na prawo, na lewo, na pewno, naprzeciw, wewnątrz, na brzegu, na zewnątrz.
27.Kształcenie umiejętności kodowania.
28.Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 4
29.Zachęcanie do samodzielnych improwizacji muzycznych, wyrażania muzyki ruchem, rytmizowania melodii oraz wykorzystywania naturalnych sposobów wydobywania dźwięków. 30.Rozwijanie aktywności społecznej, językowej i poznawczej dzieci.
31.Kształcenie społecznie akceptowanych postaw, wdrażanie do odpowiedzialności.
32.Utrwalanie nawyków higienicznych i samoobsługowych
33.Wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w ćwiczeniach porannych, gimnastycznych i zabawach ruchowych.
34.Wyrabianie nawyku przebywania na powietrzu niezależnie od pory roku i pogody.
WIERSZ DO NAUKI W PAŹDZIERNIKU
„Jesień wokół nas” (autor Bożena Koronkiewicz)
Jesień na dobre się rozgościła
i kolorami świat ozdobiła.
Każdy na spacer nabrał ochoty,
zanim nadejdą jesienne słoty.
W parku jest czasem chłodno i mgliście,
lecz pod nogami szeleszczą liście.
Można z nich zrobić bukiet wspaniały,
z drzewa kasztany też pospadały.
W sadzie są jabłka duże i małe,
śliwki i gruszki całkiem dojrzałe.
Są bardzo zdrowe, chętnie je jemy,
będą z nich później soki i dżemy.
W lesie zakwitło już wrzosów sporo,
one las zdobią jesienną porą.
A jeśli więcej deszczu popada,
zaraz grzybiarzy przyjdzie gromada.
Każdy docenia jesienne zbiory
i kwiatów jeszcze jest wybór spory.
Wokół kolory są przebogate,
a babie lato żegna się z latem.
PIOSENKI DO NAUKI W PAŹDZIERNIKU
„Roztańczona jesień”
(sł. i muz. Z. Kossakowska)
1.Roztańczona jesień po parku wędruje.
Kolorowe liście wszędzie rozsypuje.
Ref: Sypnie liśćmi w górę,
Na dróżki rozrzuci.
Pobiegnie do lasu
I do parku wróci.
2.Spłoszy czarne wrony, zaprosi wiewiórki.
Rozda im orzechy z leszczynowej górki.
Ref: Sypnie liśćmi w górę…
3.Nocą mgły przyniesie, przywita dzień rosą.
Babie lato przędzie, zieleń zmienia w złoto.
Ref: Sypnie liśćmi w górę…
„Jesienny ogród”
(sł. i muz. Z. Kossakowska)
1.W ogrodzie babci Zosi
wyrosła kalarepka,
marchewka i pietruszka
i rzepa bardzo krzepka.
Ref. Lubię, gdy jesień nadchodzi
|Czaruje swymi darami.
Żałuję, że piękna jesień
na krótko zostaje z nami.
2. Dziś idę do ogrodu
Warzywa chcę pozbierać.
Już czas porządek zrobić,
spiżarnię swą otwierać
Ref. Lubię, gdy jesień nadchodzi…
3. Sałatki bardzo zdrowe
Na zimę przygotuję.
Z buraków zaś czerwonych,
dziś barszczyk ugotuję
Ref. Lubię, gdy złota jesień…
