"Żabki" - uczymy się
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne i opiekuńcze na miesiąc listopad 2025:
-Poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni; opady deszczu, świeci słońce, wieje wiatr, kałuże, błoto.
-Rozwijanie mowy i słownictwa związanego z jesienną pogodą.
-Wprowadzenie dzieci w świat poezji poprzez kontakt z wierszem o tematyce pogodowej.
-Określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla listopadowej pogody.
-Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu.
-Wzbogacanie wiedzy o otaczających go przedmiotach codziennego użytku.
-Rozwijanie świadomości oddechu.
-Kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia krótkich wypowiedzi.
-Utrwalenie wiadomości o zjawiskach atmosferycznych późnej jesieni.
-Kształtowanie postawy małego badacza poprzez uczestniczenie, obserwowanie rożnych zabaw badawczych.
-Kształtowanie postawy patriotycznej.
-Kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej.
-Zachęcanie dzieci do podejmowania twórczości plastycznej.
-Usprawnianie motoryki małej.
-Zachęcanie dzieci do wykonywania prac plastycznych.
-Wyrabianie wrażliwości muzycznej poprzez taniec.
-Rozwijanie umiejętności w zakresie poznawanie różnych sposobów wykorzystania niekonwencjonalnych instrumentów muzycznych.
-Nabywanie umiejętności w zakresie określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
-Nabywanie umiejętności tworzenia zbiorów przedmiotów i porównywania liczebności zbiorów bez liczenia „na oko”.
-Zachęcanie do obchodzenia Światowego Dnia Pluszowego Misia
-Nabywanie umiejętności wypowiadania się na bliskie dzieciom tematy.
-Rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej.
-Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej poprzez zabawę logorytmiczną.
-Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez układanie obrazków według kolejności zdarzeń.
-Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego.
-Kształtowanie umiejętności manualnych.
-Usprawnianie motoryki małej.
-Kształtowanie poczucia rytmu i poruszania się zgodnie z muzyką.
-Nabywanie w zakresie segregowania przedmiotów wg wielkości.
-Rozszerzenie wiedzy o instytucjach użyteczności publicznej – poczta.
-Utrwalenie pojęcia „listonosz” poprzez udział w zabawach słowno –ruchowych.
-Rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się.
-Rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą i słuchaniem opowiadań.
-Zapoznanie dzieci z czynnościami związanymi z pisaniem i wysyłaniem listu.
-Rozwijanie spostrzegawczości i zainteresowań badawczych.
-Rozwijanie wyobraźni i poczucia estetyki u dziecka.
-Kształtowanie ekspresji i inwencji twórczej poprzez powiązanie ruchu z muzyką.
-Rozwijanie poczucia rytmu, koordynacji ruchowej oraz świadomości fonemowej poprzez rytmiczne wytupywanie nazw związanych z tematyką poczty.
-Nabywanie umiejętności w zakresie segregowania przedmiotów wg kolorów, określania wielkości przedmiotów.
-Nabywanie umiejętności samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych.
-Wdrażanie do przestrzegania umów obowiązujących w grupie przedszkolnej, używanie zwrotów grzecznościowych.
-Wdrażanie do zachowania ładu i porządku w najbliższym otoczeniem.
-Doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowo- ruchowej.
-Kształtowanie pomysłowości i ekspresji ruchowej oraz przestrzeganie ogólnej zasad bezpieczeństwa podczas zabaw w sali i na świeżym powietrzu.
Wierz do nauki „Deszczowa pogoda”
Słotna jesień, straszna plucha,
lecą liście i wiatr dmucha.
Staś zapomniał parasola,
Ryś czapeczki, płaszcza...
Rysuj, co chcesz!... deszcz, kałuże,
I parasol Stasia duży...
Rysuj szybko, co się uda...
By nie mokli w deszczu strugach!
Piosenka do nauki „Skąd się bierze deszcz?” (słowa i muzyka: Maria Broda-Bajak)
1. Kropla za kroplą: kap, kap, kap
wprost do kałuży: chlap, chlap, chlap.
A potem w górę: hop, hop, hop,
bo wyszło słońce: o, o, o!
Ref: Skąd się bierze deszcz, czy wiesz?
Deszcz, deszcz, deszcz! /2x
2. Para na niebie: puf, puf, puf
i ciężkie chmury: uf, uf, uf.
Kropla przy kropli: ciap, ciap, ciap,
znów deszczyk pada: kap, kap, kap!
Ref: Skąd się bierze deszcz, czy wiesz?
Deszcz, deszcz, deszcz! /2x
Piosenka do nauki „Chodzi listonosz” (słowa: B. Lewandowska, muzyka: F. Leszczyńska)
1. Chodzi listonosz tu i tam,
puka do mieszkań stu.
Ja listonosz dobrze znam,
"dzień dobry" mówię mu.
Ref: "Dzień dobry, dzień dobry, witam pana.
Czy niesie pan w torbie listy dla nas?
Torba jest wypchana aż do dna;
i dla nas, i dla nas list pan ma!"
2. Wysłał marynarz listy dwa,
listy zza siedmiu mórz!
Już je listonosz w torbie ma,
dzieciom odnosi już!
