"Jagódki" - uczymy się
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne i opiekuńcze na miesiąc listopad 2025:
- Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi pogody w listopadzie: opady deszczu, zachmurzenie, wieje wiatr, kałuże, błoto.
- Kształtowanie umiejętności zachowania się podczas występowania różnych zjawisk atmosferycznych i ubierania się stosownie odpowiednio do pogody.
Rozwijanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych. Poszerzenie słownictwa związanego z pogodą. Rozwijanie umiejętności obserwacji. Rozwijanie samodzielności i umiejętności wyboru odpowiedniego stroju do pogody.
- Rozwijanie mowy oraz słuchu fonematycznego
- Nabywanie umiejętności wypowiadania się nt. treści obrazków
- Ćwiczenie koncentracji uwagi i spostrzegawczości
- Ćwiczenie sprawności manualnych i kreatywności oraz wrażliwości estetycznej. Wzmacnianie samodzielności. Rozwijanie umiejętności ekspresji plastycznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wyobraźni.
- Poznawanie różnych sposobów wykorzystania niekonwencjonalnych instrumentów muzycznych.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych pamięci muzycznej i wrażliwości na dźwięk. Utrwalanie tematyki pogodowej poprzez muzykę. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności rozpoznawania dźwięków otaczającego świata. Kształtowanie umiejętności kojarzenia dźwięków z przyrodą . Słuchanie muzyki klasycznej
- Doskonalenie umiejętności w zakresie segregowania przedmiotów według koloru. Utrwalanie kolorów podstawowych.
- Nabywanie wiedzy na temat przystosowania zwierząt do zmieniających się warunków atmosferycznych w okresie zimy. Rozwijanie słownictwa związanego z tematyką przyrodniczą i zimową. Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez zrozumienie znaczenia ochrony siedlisk zwierząt zimą. Rozwijanie empatii wobec zwierząt i świadomości potrzeby ich ochrony w trudnych warunkach zimowych.
- Nabywanie umiejętności posługiwania się określaniem czasu (długo- krótko)
- Kształtowanie szacunku do zabawek. Podejmowanie prób tworzenia własnych opowiadań. Nabywanie umiejętności wypowiadania się poprzez odgrywanie ról w małych scenkach.
- Poznanie historii Pluszowego Misia, umożliwienie przeżywania uroczystości przedszkolnych.
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów „na oko”
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania kredki
Wiersz do nauki:
„Zbieramy kasztany'' W. Broniewski
Zbieramy kasztany,
robimy w nich dziurki,
a wtedy je można
nawlekać na sznurki.
Tak robi się lejce,
naszyjnik z korali.
Kasztany, kasztany
będziemy zbierali.
Piosenka do nauki:
,,Kolorowe listki’’
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały wkoło
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, wkoło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.
