"Mrówki" - uczymy się
Założenia pracy dydaktyczno -wychowawczej i opiekuńczej dla grupy VI „MRÓWKI”
w miesiącu PAŹDZIERNIK 2025r.
1.Pogłębianie zainteresowania otaczającym nas światem przyrody w okresie jesieni. Zwrócenie uwagi na bogactwo kolorów jesiennych liści.
2.Budowanie pozytywnego stosunku do przyrody i nauki, kształtowanie postawy badawczej, ciekawości i szacunku wobec otaczającego świata
3.Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew: wierzba płacząca, klon, dąb, kasztanowiec w oparciu o karty obrazkowe
4.Rozwijanie kompetencji przyrodniczych poprzez codzienne doświadczenia i eksperymenty
5.Kształtowanie poprawności wymowy oraz wdrażanie do stosowania poprawnych form gramatycznych.
6.Kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie rówieśniczej – poprzez obserwacje w parach lub zespołach
7.Budowanie pozytywnych relacji w kontaktach społecznych.
8.Wzbogacenie słownictwa dzieci o zwroty i wyrażenia związane z jesienią
9.Rozwijanie słuchu fonematycznego
10.Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi. Zapoznanie z pojęciem „Babie lato”
11.Kształtowanie umiejętności określania jesiennej pogody za pomocą symboli, założenia kalendarza pogody
12.Zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym (sad, ogródek warzywny). Poznanie owoców, warzyw poprzez różne zmysły (smaku, węchu, wzroku)
13.Wdrażanie do zrozumienia uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi wywołanych kontaktem z przyrodą.
14.Rozwój umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Docenienie piękna języka, jego rytmu poprzez analizę słów wiersza
15.Wspieranie rozwoju mowy i myślenia. Rozwijanie umiejętności opowiadania, koncentracji, myślenia przyczynowo-skutkowego oraz kształtowanie wyobraźni. Porządkowanie zdarzeń, poszerzanie słownictwa. Zachęcenie do budowania własnych narracji.
16.Poznanie tradycji, uczestniczenie w przygotowaniu kapusty (szatkowanie, przyprawianie), ubijanie kapusty w beczce. Poznanie etapów fermentacji, łącząc naukę z tradycją i doświadczeniem kulinarnym
17.Przygotowanie do nauki czytania „globalne czytanie nazw warzyw”
18.Zapoznanie z różnymi sposobami przechowywania owoców i warzyw
19.Wdrażanie do logicznego myślenia oraz wyrabianie umiejętności pokonywania trudności o charakterze umysłowym
20.Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.
21.Wdrażanie do wyrażania szacunku wobec innych osób
22.Uwrażliwienie dzieci na różnice między ludźmi (wygląd, zainteresowania, sprawność)
23.Uświadomienie konieczności akceptacji różnic w wyglądzie lub zachowaniu dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności.
24.Kształtowanie postawy przyjaźni, życzliwości i koleżeństwa w grupie
25.Doskonalenie umiejętności przeliczania liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej oraz odtwarzanie zbiorów za pomocą symboli
26.Kształtowanie podstaw myślenia matematycznego i przyczynowo - skutkowego poprzez działania praktyczne (klasyfikowanie, przeliczanie, szacowanie, mierzenie, porównywanie
27.Porównywanie liczebności zbiorów w zakresie 5 elementów poprzez łączenie w pary po jednym elemencie z każdego zbioru.
28.Wzbogacanie wiedzy matematycznej i przyrodniczej w sposób dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka – jako element kształtowania gotowości szkolnej
29.Posługiwanie się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
30.Kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni i kierunków
31.Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 32.Wzbogacanie doświadczeń plastycznych dzieci poprzez wykonywanie prac różnymi technikami.
33.Rozwijanie twórczości dzieci poprzez prace plastyczne inspirowane przyrodą.
34.Rozwijanie umiejętności manualnych i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez precyzyjne ruchy rąk, dłoni i palców podczas kalkowania. Poznanie techniki umożliwiającej szybkie i dokładne przenoszenie skomplikowanych motywów lub wzorów na nowy podkład.
35.Rozwój kreatywności i zdolności manualnych dziecka, zwłaszcza sprawności palców i dłoni, przy jednoczesnym uczeniu się rozpoznawania kształtów
36.Pobudzenie wyobraźni i aktywizacja procesu twórczego poprzez możliwość innowacyjnego myślenia, wykorzystując swoje pomysły do stworzenia nowej kompozycji z kawałków papieru
37.Rozwijanie umiejętności słuchania muzyki i analizowania jej pod kątem tempa, rytmu, dynamiki
38.Rozwijanie wrażliwości oraz ekspresji muzycznej połączone z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i materiału przyrodniczego.
39.Zachęcenie do wyrażania swoich emocji i odczuć związanych z jesienią poprzez muzykę, taniec, śpiew.
40.Kształtowanie poczucia rytmu i koordynacji słuchowo-ruchowej próbując tworzyć własne proste rytmiczne kompozycje
Wiersz do nauki:
„Co czerwieni się jesienią? Barbara Bester
Zapachniało jesienią,
zapachniało czerwienią:
soczystym jabłkiem i pomidorem,
czerwonym w lesie muchomorem,
lekko kwaśną żurawiną
i słodziutką maliną.
Dęby, buki, jesiony
przybrały kolor czerwony.
I każda z tych czerwieni
mniej lub bardziej się mieni.
Piosenki do nauki:
Przebojowa jesień (sł. i muz. K. Gowik)
- Jesień, jesień, jesień liście pomalowała.
Na czerwono, brązowo i złoto park cały przefarbowała.
Ref.: Szur, szur, szur, szur, szur, szur, w liściach szuramy.
Chrup, chrup, chrup, chrup, chrup, owoce zjadamy.
Hop, hop, hop, hop, hop, kasztany zbieramy.
Wiu, wiu, wiu, wiu, z wiatrem biegamy.
A jesień jak wróżka na skrzydłach leci
i żarcikami rozśmiesza dzieci.
Jesień słoneczna, soczysta i zdrowa,
po prostu – przebojowa!
- Jesień, jesień, jesień wielką dynię zerwała.
Jabłka, gruszki i śliwki przepyszne dzieciom dziś podarowała.
Ref.: Szur, szur, szur…
- Jesień, jesień, jesień w parku, w ogrodzie, w lesie.
Słoneczniki i kwiaty jesienne dla wszystkich z uśmiechem niesie.
Ref.: Szur, szur, szur…
"Babie lato" (sł. I muz.Jolanta Kucharczyk )
Małe pajączki już snują
cienkie niteczki pajęcze.
Chcą w wielką podróż wyruszyć,
zanim nadejdzie jesień.
ref. Na srebrnych niciach lecimy w dal,
z wiatrem lecimy w nieznane.
Taka wyprawa to przygód sto!
Jest cudownie, wspaniale.
Nad łąką mgły się unoszą,
zimne wieczory i ranki.
Pora więc łąkę opuścić,
Zabrać małe plecaczki
ref. Na srebrnych niciach lecimy w dal...
Z wysokich traw wyruszamy
na niciach babiego lata.
Ta podróż będzie niezwykła!
Podróż dookoła świata!
