"Mrówki" - uczymy się
Założenia pracy dydaktyczno -wychowawczej i opiekuńczej dla grupy VI „MRÓWKI”
w miesiącu LISTOPAD2025r.
1.Zapoznanie dzieci z położeniem geograficznym naszego kraju, ukształtowaniem terenu oraz nazwami krajów, które sąsiadują z Polską, wyjaśnienie znaczenia słowa "sąsiad". Utrwalenie symboliki mapy.
2. Kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
3. Rozwijanie zasobu słownictwa, myślenia kreatywnego
4. Zapoznanie dzieci z nazwą rodzinnego miasta: Kutno, ważniejszymi miejscami znajdującymi się w mieście, budzenie tożsamości regionalnej i narodowej
5. Zapoznanie z historią powstania Państwa Polskiego
6.Ćwiczenie pamięci odtwórczej, omówienie wyglądu symboli narodowych
7. Kształcenie umiejętności wstrzymywania oddechu i podparcia oddechowego
8. Doskonalenie analizatora wzrokowego. Ćwiczenia słuchu fonematycznego
9. Zapoznanie z legendą powstania Warszawy. Wzbogacenie słownictwa dzieci
10. Ćwiczenie spostrzegawczości, uwagi, pamięci
11. Poszerzenie wiadomości nt. patriotyzmu, wyjaśnienie słowa patriotyzmu, wyjaśnienie słowa patriotyzm, patriota
12. Zapoznanie ze Świętem Niepodległości. Rozbudzenie zainteresowania historią Polski
13. Zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi jesienią (deszcz, wiatr, mgła...); rozpoznawanie symboli pogody oraz próby określenia jej stanu
14. Kształcenie umiejętności określania czynności
15. Usprawnianie motoryki małej - ćwiczenia precyzji ruchów
16. Rozwijanie kreatywnego myślenia
17. Ćwiczenie aktywności manualnych. Kształtowanie twórczej aktywności. Planowanie i kontrolowanie swojej pracy
18. Zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowywania się zwierząt leśnych do zimy (jeża, wiewiórki, niedźwiedzia)
19. Kształtowanie umiejętności ilustrowania ruchem treści wiersza
20. Zapoznanie się z przygotowaniem ptaków do zimy
21. Wyrabianie umiejętności wypowiadania się w sposób ciągły, logicznie powiązany. Kształcenie logicznego myślenia. Wdrażanie do uważnego słuchania
22. Porządkowanie układu zbiorów w zakresie 5 wg liczebności malejącej i wzrastającej. Przeliczanie liczebnikami głównymi, operowanie pojęciami mniej, więcej o 1
23.Kształtowanie umiejętności dodawania w zakresie 5.
24. Kształtowanie umiejętności w zakresie rozróżniania, porównywania i nazywania wielkości przedmiotów.
25. Kształtowanie umiejętności nauki piosenek fragmentami metodą ze słuchu
26. Kształtowanie szacunku do naszego kraju
27. Rozwijanie pamięci muzycznej, ruchowej i słownej. Kształtowanie głosu dziecka. Doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał muzyczny i wzrokowy
28. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki; stwarzanie sytuacji wdrażających do słuchania muzyki klasycznej nawiązującej do aktualnej pory roku oraz sprzyjających wyrażaniu przez sowich dzieci przeżyć i nastrojów wywołanych tym utworem
29. Rozwijanie słuchania muzyki poważnej, rozwijanie umiejętności rozpoznawania natężenia dźwięków.
30. Rozwijanie umiejętności w zakresie wykonywania prac plastycznych na określony temat
31. Wdrażanie di starannego i dokładnego wykonywania pracy, rozwijanie sprawności manualnej
32. Zapoznanie z nową techniką "mokre na mokrym" - czerpanie przyjemności z malowania farbami
33. Doskonalenie sprawności manualnych
Wiersz do nauki:
"Polskie symbole narodowe" Marcin Przewoźniak
To nasza flaga. Barwy znajome
Na górze białe, w dole czerwone.
Czerwień to walka, miłość i wierność.
A biel? To czystość oraz szlachetność.
Czerwień? To tarcza. A biel? To orzeł.
Skąd to wiadomo? Sam sprawdzić możesz.
Popatrz na godło, Polaku mały,
W tarczy czerwonej jest Orzeł Biały.
Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej,
O tym, że Polska jest naszym domem.
Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy
Że jest ojczyzną, którą kochamy.
Piosenki do nauki:
Hymn państwowy Rzeczypospolitej Polskiej
„Mazurek Dąbrowskiego”
Słowa: Józef Wybicki, 1797 r.
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz ...
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz ...
"Jesienna poleczka"
Spotkały się listeczki
pod drzewem na polanie,
podały sobie rączki
na miłe powitanie.
Wtem psotny wietrzyk powiał
i wszystkie z nim listeczki
Wirują już wesoło
w rytm jesiennej poleczki.
Hopsa – hej trala, la
Wiatr jesienną polkę gra.
Listeczki się zmęczyły
usiadły na polanie.
Wiatr także chciał odpocząć
więc przerwał swe dmuchanie.
Lecz długo nie próżnował
i wszystkie z nim listeczki
wirują już wesoło
w rytm jesiennej poleczki.
Hopsa – hej trala, la
Wiatr jesienną polkę gra.
