Plan daltoński
Plan daltoński to system nauczania wynaleziony w ubiegłym wieku przez Helen Parkhurst, amerykańską nauczycielkę, która współpracowała z Marią Montessori. Na czym polega plan daltoński i jakie korzyści z niego płyną?
Głównym założeniem planu daltońskiego w przedszkolu lub szkole jest przygotowanie dzieci do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu. To system, który oparty został na wolności. Wolność w rozumieniu planu daltońskiego oznacza samodzielność, przejmowanie inicjatywy, wybór i odpowiedzialność za swoją pracę – zarówno u nauczycieli, jak i dzieci.
Co to jest plan daltoński?
Plan daltoński polega na edukacji dzieci od najmłodszych lat w poszanowaniu ich wolności, w tym wolnego wyboru. Plan zakłada, że życie w szkole ma przypominać wspólnotę. Wszyscy współpracują ze sobą – nauczyciele, uczniowie i rodzice. Dzięki współpracy z innymi uczniowie uczą się pracy w grupie, szacunku do pracy i odpowiedzialności za wykonane przez siebie zadania. Wszystko to w atmosferze wzajemnego poszanowania, bez względu na wiek i obejmowane stanowisko.
Filary planu daltońskiego i jego założenia
Plan daltoński składa się z czterech podstawowych filarów:
- Współpraca – szkoła ma funkcjonować jako wspólnota. Wszyscy, włącznie z dyrekcją, nauczycielami, rodzicami i uczniami powinni współpracować i umieć się wspólnie zorganizować. Pomoc, nauka i komunikacja pełna szacunku to jedno z najważniejszych założeń planu daltońskiego.
- Wolność i odpowiedzialność – w planie daltońskim obowiązuje podstawa programowa, jednak w szkołach i przedszkolach daltońskich plan nauczania pozwala uczniowi lub przedszkolakowi na samodzielne organizowanie pracy. Tematy oraz terminy są z góry wiadome, dzięki czemu uczeń jest w stanie zaplanować swoją pracę i co najważniejsze, w pełni ponosi on odpowiedzialność za jej efekty.
- Samodzielność – czyli niezależność w szukaniu rozwiązań. Jeżeli uczeń chce się czegoś nauczyć, powinien zrobić to sam. Taka postawa uczy mocy sprawczej i umiejętnością rozwiązywania problemów w dorosłym życiu.
- Refleksja – zadaniem ucznia jest umiejętność ocenienia swojej pracy i jej odpowiedniej argumentacji. Uczy to wyciągania wniosków i pomaga odkryć, jak przebiega u ucznia system uczenia się.