Grupa IV SP - "Koniczynki"- uczymy się
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze i opiekuńcze na styczeń 2025:
- Utrwalenie wiadomości dotyczących tradycji związanych z obchodami Sylwestra oraz Nowego Roku.
- Wyrabianie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
- Kształtowanie postawy otwartości w składaniu życzeń, tworzeniu postanowień.
- Nazywanie miesięcy i kalendarzy: ścienny, kieszonkowy, terminarz, elektroniczny.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się zdaniami prostymi, poprawnymi pod względem gramatycznym i fleksyjnym, tworzenie zdań złożonych.
- Kształtowanie gotowości szkolnej dzieci
- Rozwijanie postawy twórczej, fantazji i kreatywności plastycznej.
- Usprawnianie pracy dłoni i palców, wzmacnianie mięśni dłoni.
- Rozbudzanie aktywności muzycznej poprzez śpiew, słuchanie utworów, zabawy muzyczne i inne formy aktywności muzycznej.
- Odtwarzanie prostych układów tanecznych
- Poszerzanie wiadomości dzieci na temat aktualnej pory roku – zimy.
- Kształcenie umiejętności określania pogody i nazywania zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dl zimy.
- Zachęcanie do obserwowania zmian w przyrodzie i w otoczeniu. Uwrażliwienie na konieczność dobierania stroju odpowiednio do panującej pogody.
- Zachęcanie do zabaw metodą badawczą i eksperymentu.
- Wspomaganie rozwoju mowy – kształcenie umiejętności wypowiedzi, tworzenie zdań z podanym wyrazem, tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.
- Kształcenie spostrzegawczości oraz analizy wzrokowo – słuchowej.
- Zachęcanie do podejmowania różnorakich działań plastycznych oraz do wykorzystywania własnej inwencji twórczej w podejmowanych działaniach.
- Kształcenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej zdań i wyrazów.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania operacji dodawania działań na zbiorach, przeliczanie elementów, klasyfikowanie według wzrastającej liczby elementów w zakresie 8 i więcej.
- Doskonalenie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce oraz łączenie śpiewu z grą na instrumentach. Kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
- Budzenie poczucia przynależności do rodziny oraz przywiązania i szacunku wobec dziadków i innych osób starszych. Uświadomienie roli i znaczenia starszych osób w rodzinie, uwrażliwienie na ich potrzeby, zwrócenie uwagi na właściwe odnoszenie się do nich. Zapoznanie z pojęciem „drzewo genealogiczne”. Zachęcanie do sprawienia niespodzianek bliskim osobom.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz wypowiadania się na forum grupy. Umożliwienie dzieciom rozwijania postawy twórczej poprzez udział w zabawach dramowych i występach przed publicznością.
- Rozwijanie postawy twórczej, fantazji i kreatywności plastycznej.
- Wzbogacanie wiadomości dzieci na temat brył geometrycznych.
Wiersz do nauki:
Jadwiga Koczanowska ,,Dziadek''
Dziadek ma takie dobre oczy
i uśmiech ciepły jak słoneczko
wszystko potrafi, wszystko umie
więc Dziadka kocha każde dziecko.
Dziadek zna wszystkie drzewa w parku
i tak ciekawie opowiada,
o dinozaurach, o kosmosie
o samochodach i owadach.
Z Dziadkiem wędrować, dziadka słuchać
to dla każdego wnuka szczęście
dlatego Cię prosimy Dziadku
bądź z nami częściej, dłużej, więcej.
Piosenki do nauki:
Jolanta Kucharczyk ,,Zima''
1. Taka cisza dookoła,
tak się zmienił park i sad.
Nocą przyszła do nas zima,
zasypała śniegiem świat.
Ref.: Pada śnieg, pada śnieg, pada
biały śnieg.
Pada śnieg, pada śnieg, biały śnieg.
2. Patrz, śnieżynki tańczą walca
i wirują z wiatrem w takt.
Wznoszą się wysoko w górę,
niech ten taniec długo trwa.
Ref.: Pada śnieg…
3. Jest tak pięknie, tak jak w bajce,
jakby ktoś odmienił świat.
Jakby czarodziejską różdżką
zmienił wszystko wokół nas.
sł. i muz. K. Gowik ,,Kraina babci i dziadka''
1. Mama w pracy, tata w pracy, mało widzą nas.
Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.
Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się co dnia.
Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!
Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!
Refren:
A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,
Karuzela i spacer z psem,
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.
Potem pizza, a może dżem?
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
2. Mama stara się jak może, by być bliżej nas,
Ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!
Tata stara się jak może, aby z nami być,
Ale trudno jest na co dzień tak spokojnie żyć.
Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!