Grupa II SP -"Rumianki" - uczymy się
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze i opiekuńcze na maj
1.Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej, poprzez wyrabianie zainteresowania własnym krajem oraz kontynentem, na którym mieszkamy.
2.Pogłębianie wiedzy na temat państw sąsiadujących z Polską i innych wybranych państw europejskich.
3.Kształtowanie postaw patriotycznych.
4.Zapoznanie dzieci z instytucją Unii Europejskiej i jej symbolami.
5.Konstruowanie wypowiedzi krótszych i dłuższych na temat otaczającej rzeczywistości
z uwzględnieniem poprawności fleksyjnej i gramatycznej.
6.Wdrażanie do elementarnej nauki czytania i pisania.
7.Kształcenie gotowości szkolnej dzieci.
8.Wdrażanie do umiejętnego i bezpiecznego korzystania z dostępnych technologii w codziennym życiu.
9.Kształcenie umiejętności wykorzystywania różnorodnych technik w podejmowanych działaniach plastycznych.
10.Rozwijanie zdolności projektowania i planowania pracy – również zespołowej
11.Kształcenie umiejętności określania czasu trwania różnych czynności przez obserwowanie zegara.
12.Utrwalanie nazw dni tygodnia, rozwijanie umiejętności poprawnego ich stosowania.
13. Kształcenie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej.
14.Zachęcanie dzieci do słuchania muzyki pochodzącej z różnych państw europejskich.
15. Zapoznanie z wybranymi tańcami europejskimi (zorba, flamenco, tarantella, kankan)
16.Rozbudzanie zainteresowania światem przyrody na przykładzie najbliższego otoczenia – łąki w powiązaniu z porą roku wiosną.
17.Zachęcanie dzieci do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
18.Poszerzanie informacji na temat świata owadów, zwierząt oraz roślin zamieszkujących łąkę oraz ich znaczenia dla środowiska.
19.Zwrócenie uwagi dzieci na zagrożenia płynące ze świata roślin i zwierząt, uwrażliwianie ich na zachowanie bezpieczeństwa w kontaktach ze środowiskiem przyrodniczym.
20.Zapoznanie dzieci z cyklami rozwojowymi wybranych zwierząt i owadów (motyl, żaba, pszczoła).
21.Kształcenie analizatora słuchowego i wzrokowego.
22.Kształcenie umiejętności skupiania uwagi.
23.Kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną. Uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka.
24.Zachęcanie dzieci do udzielania pomocy rodzicom oraz do sprawiania im niespodzianek.
25.Przełamywanie nieśmiałości i zachęcanie dzieci do prezentowania swoich umiejętności podczas występów, udzielania wywiadów.
26.Kształcenie umiejętności odzwierciedlania swoich spostrzeżeń i obserwacji przyrodniczych w formie plastycznej.
27.Doskonalenie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania, dodawania i odejmowania elementów oraz liczb.
28.Poszerzanie i utrwalanie wiadomości dzieci na temat zwierząt egzotycznych żyjących na różnych kontynentach.
29.Poszerzanie wiedzy na temat środowisk przyrodniczych: sawanna, dżungla.
30.Rozwijanie zainteresowania wybranymi gatunkami zwierząt.
31.Zachęcanie do podejmowania prób czytania i pisania – kształcenie gotowości szkolnej dzieci.
32.Kształcenie myślenia przyczynowo – skutkowego.
33.Zachęcanie do podejmowania eksperymentów kulinarnych.
34.Rozwijanie zainteresowań plastycznych i konstrukcyjnych.
35.Doskonalenie umiejętności tworzenia pracy według instrukcji, wzoru.
36.Kształcenie umiejętności porządkowania układów zbiorów w zakresie 10 według ich liczebności wzrastającej i malejącej.
37.Rozwijanie aktywności społecznej, językowej, komunikacyjnej i poznawczej dzieci
38.Wdrażanie do samoobsługi i obowiązkowości.
39.Wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w ćwiczeniach i zabawach ruchowych i gimnastycznych.
40.Wyrabianie nawyku pobytu na powietrzu.
Wiersz do nauki w maju
H.Zielińska „Co słychać na łące?”
Podobno coś piszczy w trawie...
Nadstawiam ucha ciekawie
i słucham...
To chyba mucha
brzęczy: „bzzz”?
Nie, to trzmiele,
bo grubiej i weselej!
A teraz szeleści trawka.
Po trawie lezie szczypawka,
żeby się pogrzać w słońcu,
a kiedy źdźbło łapką trąca,
pierzaste chwieją się wiechy.
Aż żaba skrzeczy z uciechy!
Tyle jest głosów na łące!
Te głosy
jak bajki pachnące
otwarły się dla mnie na
oścież.
Aż ja sam piszczę.
Z radości.
Piosenki do nauki w maju
„Łąka – kraina owadów”
(muz. i sł. A. Jędrzejewska – Stachura)
1. Łąka to owadów królestwo,
jest tu zielono, niebiesko.
I złociście i tęczowo-
jednym słowem – kolorowo.
Ref. Są motyle fruwające,
są i mrówki biegające.
Jest też żuk bardzo powolny
I skaczący konik polny.
2. Kwiat się mieni w świetle słońca,
pszczółka też lata bzycząca.
Obok ważka przelatuje,
żółtym latem się raduje.
Ref. Są motyle…
„Na sawannie”
(sł. i muz. K. Gowik)
1. Na sawannie słońce piecze, szumią trawy,
a zwierzęta mają swoje różne sprawy.
Chodzą, biegną i pływają, i fruwają,
więc zobaczmy jakie ważne sprawy mają.
Gepard głośno chwali się, że jest najszybszy.
Nosorożec martwi się, że jest najbrzydszy.
Zebra twierdzi, że jest tutaj najpiękniejsza,
a żyrafa, że jest przecież najmądrzejsza.
Ref.: Bo to sawanna jest, sawanna pełna słońca.
Bo to sawanna życiem tętniąca.
Bo to sawanna tak gorąca, że dla ochłody
zwierzaki ciągle wskakują do wody.
Chlup, chlup, chlup, chlup.
Chlup, chlup, chlup, chlup!
2. W cieniu wielkich baobabów śpią lamparty.
Hieny dziś opowiadają sobie żarty,
pod palmą przyczaiła się pantera.
Na akcji siedzi sęp i myśli zbiera.
Na sawannie dzień jak co dzień, bez pośpiechu,
trochę żartów, trochę kłótni, trochę śmiechu.
Na sawannie słońce piecze, szumią trawy,
a zwierzęta mają swoje różne sprawy.
Ref.: Bo to sawanna…