Zadania logopedy w przedszkolu
Zadania logopedy w przedszkolu:
1.Diagnozowanie logopedyczne; prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu rozwoju mowy.
2.Prowadzenie zajęć logopedycznych z dziećmi.
3.Prowadzenie porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli.
4.Podejmowanie działań profilaktycznych.
Cele główne:
- a) Zapobieganie powstawania odstępstw w nabywaniu kompetencji językowych i komunikacyjnych wśród dzieci w wieku przedszkolnym.
- b) Dbanie o poprawną wymowę.
- c) Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych.
- d) Czuwanie nad prawidłowym przebiegiem funkcji prymarnych.
- e) Stymulowanie rozwoju funkcji słuchowo-językowych.
Cele szczegółowe:
Dzieci rozwijają i doskonalą:
- sprawność artykulatorów mowy (mięśni mimicznych, warg, języka, podniebienia miękkiego, policzków),
- oddech, dojrzałe połykanie, odgryzanie, żucie, prawidłową pozycję spoczynkową języka,
- siłę mięśni oddechowych,
- prawidłową fonację,
- prawidłowe formy gramatyczne w wypowiedziach,
- mowę narracyjną, dialog, opowiadanie, odgadywanie zagadek,
- naśladowanie z przedmiotem i bez przedmiotu w zakresie motoryki dużej i małej,
- reakcje ruchowe na bodźce wzrokowe i słuchowe,
- orientację w przestrzeni i schemat własnego ciała,
- koordynację słuchowo-ruchową poprzez wierszyki, piosenki, rymowanki,
- analizę i syntezę słuchowo-wzrokową,
- pamięć sensoryczną,
- słuch fonematyczny i świadomość fonologiczną,
Dzieci poznają:
- zasady obowiązujące na zajęciach logopedycznych,
- zasady naprzemienności w komunikacji,
- zasady budowania zdań poprawnych gramatycznie,
- zabawy ruchowe w zakresie motoryki małej i motoryki dużej.
Dzieci wzbogacają:
- zakres słownictwa biernego i czynnego,
- wiedzę o otaczającym świecie,
- zasób cech prozodycznych,
- zasób doświadczeń komunikacyjnych.
We wrześniu po przesiewowych badaniach logopedycznych wyłaniane są dzieci do systematycznej, specjalistycznej terapii logopedycznej. Zajęcia logopedyczne mają charakter indywidualny lub grupowy (w grupach 2, 3 osobowych).
Każde dziecko posiada swój osobisty zeszyt ćwiczeń, który ułatwia kontakt z rodzicami i systematyczną pracę nad korygowaniem nieprawidłowej wymowy.
Rodzice, których dzieci zakwalifikowały się na zajęcia logopedyczne są zobowiązani do systematycznych ćwiczeń z dzieckiem w domu wg wskazań logopedy.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są w atrakcyjnej zabawowej formie, dzięki temu przedszkolaki są aktywne, pokonują swoje słabości, mają radość z osiąganych sukcesów.
Rodzice, których dzieci nie uczęszczają na zajęcia logopedyczne mają możliwość konsultacji z logopedą, który wyjaśni wszelkie wątpliwości dotyczące rozwoju mowy ich dzieci, odpowie na pytania, pokaże jakie ćwiczenia w ramach profilaktyki i wspomagania rozwoju mowy można wdrożyć z dzieckiem w domu.
Literatura:
- 1 .J.Cieszyńska, M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
- 2. D. Pluta-Wojciechowska „Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom 2015.
- 3. A. Sołtys- Chmielowicz „Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016.
Zapraszam zainteresowanych Rodziców do osobistego kontaktu po wcześniejszym umówieniu się w godzinach pracy w przedszkolu lub pod adresem: agszatkowska@interia.pl
Agnieszka Szatkowska (logopeda)